Emoties

Positief denken biedt geen garanties voor een gelukkige toekomst!

Grote kans dat jij op deze pagina terecht bent gekomen omdat je hebt gezocht op: positief denken. Of misschien op: hoe kan ik positief leren denken?
Blijkbaar wordt je geplaagd door negatieve gedachten of gevoelens en wil je daar vanaf.

Er rust in ons vriendelijke Nederland een taboe op negatieve emoties zoals angst en stress.
Als deze gevoelens de kop opsteken proberen we ze over het algemeen zo snel mogelijk te sussen of te genezen. Eén van de middelen die we daarbij hanteren is positief denken.
En al klinkt dat heel onschuldig en zelfs heel positief, toch kleven er ook bezwaren aan onze “happy-happy joy-joy” mentaliteit.

Wat is positief denken?

Positief denken wordt vaak geassocieerd met blijheid, vrolijkheid en leven zonder zorgen. Positief denken is er vaak op gericht om, en ik citeer een wiki howpagina: “negatieve gedachten te bestrijden”.
Er wordt gesteld dat het jouw persoonlijke keuze is om ergens negatief over te denken en dat je dus ook op elk gewenst moment kunt besluiten om jouw negatieve gedachte in te wisselen voor een positieve.
In werkelijkheid is het niet zo simpel.
Negatieve gedachten gaan hand in hand met negatieve emoties. Men is het niet over eens of de gedachte de emotie oproept of andersom, maar dat doet er in deze niet zoveel toe. Er bestaat geen negatieve gedachte waar niet ook een negatieve emotie aan verbonden is. Daarmee zijn negatieve emoties een doorslaggevende factor in onze mate van geluk.

Het verbod op negatieve emoties

In wezen bestaan er natuurlijk geen negatieve emoties. Het is jouw persoonlijke oordeel over een emotie dat bepaalt of zij negatief of positief voelt voor jou. Dit oordeel ligt vaak diep geworteld in onze jeugd en opvoeding en dat leg je niet zomaar naast je neer.

Stel dat jij als kind telkens weer te horen kreeg dat je niet zo dom moest doen. En dat je door je klasgenootjes uitgelachen werd als je weer eens een verkeerd antwoord gaf. Dan zul jij het ook als volwassene ongetwijfeld niet prettig vinden om je dom te voelen of voor dom te worden uitgemaakt.
Dan kun je natuurlijk tegen jezelf zeggen: “ik ben helemaal niet dom, ik ben universitair geschoold dus het slaat nergens op om mezelf dom te voelen”. Maar dit zal de pijn waarschijnlijk niet wegnemen. Die positieve gedachte zal het pijnlijke gevoel misschien even sussen, maar het verbod op de emotie dom blijft. En de volgende keer dat jij je dom voelt zal dit waarschijnlijk nog evenveel pijn doen. Of zelfs méér.

Negatieve emoties bestrijden werkt averechts

Positief denken in deze beperkte betekenis van het woord legt het af tegen emotionele flexibiliteit. Emotionele flexibiliteit is erop gericht om elke negatieve emotie te accepteren, aandacht te geven en vervolgens los te laten.
Het gaat er vanuit dat emoties richtingaanwijzers zijn die jou oproepen tot een bepaald gedrag. Elke emotie heeft zo’n richtinggevende kwaliteit in zich. Door een negatieve emotie te onderdrukken of zoals gezegd te bestrijden, bestrijd je dus haar kwaliteit. Het gevolg is dat je in bepaalde situaties gedrag vertoont dat averechts werkt.

Mentaal contrasteren

Susan David beschrijft in haar boek Emotionele Flexibiliteit een onderzoek waarbij een aantal vrouwen dat deelnam aan een afslankcursus werd gevraagd zich voor te stellen dat ze er na de cursus volmaakt slank uitzagen. Een tweede groep werd gevraagd zich situaties voor te stellen waarop het hen misschien niet zou lukken om zich aan het voorgeschreven dieet te houden.

Een jaar later bleek dat de “positief denkende” vrouwen minder gewicht hadden verloren dan de vrouwen die op een meer realistische manier over het traject hadden nagedacht.
Ongelimiteerd fantaseren over de toekomst is prachtig en zelfs noodzakelijk om een waardevol leven te leiden. Tegelijkertijd echter is het even noodzakelijk om realistisch over mogelijke obstakels en mislukkingen na te denken.
Dit wordt ‘mentaal contrasteren’ genoemd.
Door te fantaseren over je toekomst en tegelijkertijd jouw huidige realiteit onder ogen te zien, verbind je deze twee aan elkaar. Zo vormen ze een concreet, haalbaar pad naar jouw nieuwe toekomst.

Positief denken is “JA” zeggen tegen wat zich aandient

En eigenlijk is dat pas ècht positief denken… erkennen dat het ook mis kan gaan. Als positief denken betekent: ja zeggen, dan is het een waar medicijn. Dan betekent het ook ja zeggen tegen je angst, je stress en je domheid.
Emotionele flexibiliteit zal een noodzakelijke eigenschap blijken om overeind te blijven in onze steeds complexer wordende samenleving. Wie de talloze crises blijft bagatelliseren met feelgood slogans en ‘we mogen blij zijn dat we het zo goed hebben!’ doet aan positief denken “oude stijl”.

Naar verwachting is in 2020 “depressie” volksziekte nummer één. We kunnen er maar beter op voorbereid zijn… Niet door de kop in het zand te steken, en niet door doemdenken.
Maar door eigenschappen te ontwikkelen die ons helpen flexibel met onze depressieve gevoelens om te gaan. Streven naar emotionele flexibiliteit en veerkracht. Dàt is positief denken “nieuwe stijl”.
Ben jij er klaar voor om de positieve kwaliteit te ontdekken van je negatieve emoties?
VEERKRACHT is een online cursus voor Emotionele Flexibiliteit. In zes stappen leer je omgaan met negatieve emoties en navigeer je naar een lichter leven.
Klik hier om voordelig kennis te maken

Geef een reactie