Emoties

Wat is emotionele flexibiliteit en hoe verbetert het je leven?

Definitie

Emotionele flexibiliteit betekent dat je zó omgaat met je emoties, gedachten en innerlijke ervaringen dat ze je in staat stellen een bloeiend en waardevol leven te leiden.
Elke dag gaan wij door duizenden misschien wel tienduizenden staten heen: gedachten, emoties, ervaringen… Hoe wij met al deze gemoedstoestanden omgaan bepaalt de kwaliteit van ons leven.
Zij beïnvloeden ons gedrag, onze relaties en hoe gelukkig we zijn op ons werk. En ze beïnvloeden in grote mate de keuzes die we maken.

Navigeren op emoties

Emoties zijn richtingaanwijzers voor gedrag. Het woord emotie is afgeleid van het Latijnse woord ‘movere’ , dat bewegen betekent. Elke emotie zet je dus in beweging en dat is belangrijk om te kunnen overleven.
Zo is de verhoogde alertheid, waar de emotie angst jou toe oproept, verdomd handig als je over een smal paadje langs een ravijn loopt.
Onderdrukte emoties weerhouden ons van de juiste beweging en hierdoor maken we soms keuzes in ons leven die ons geen goed doen.
In het voorbeeld van dat paadje leidt onderdrukte angst tot levensbedreigende roekeloosheid.
Wie flexibel met emoties omgaat beseft dat ze allemaal een functie hebben. Emotioneel flexibele mensen onderdrukken hun emoties niet, maar gebruiken de richtinggevende kwaliteit die in elke emotie schuilt. Hiermee wordt elke keuze die zij maken er één die hun leven beter maakt.

Hoe bereik ik emotionele flexibiliteit?

Emotionele flexibiliteit begint bij het besef dat iedere emotie van belang is en er geen negatieve emoties bestaan. Het besef dat mijn oordeel erover bepaalt of een emotie pijn doet of niet. Deze pijn ontstaat op het moment dat ik de emotie wil vermijden, negeren of onderdrukken.

Denk maar aan het simpele voorbeeld van een wekker: sommige mensen haten hun wekker. Maar je kunt toch met de beste wil van de wereld niet besluiten dat een wekker op zich een verwerpelijk ding is?
De kwaliteit van een wekker is dat hij jou ’s morgens op het juiste moment in de juiste beweging kan krijgen. Hij doet niet anders dan zeggen: sta op. En als je dat vervolgens doet is de pijn te verwaarlozen.
Ben je echter een ‘snoozer’, dan vermenigvuldig je de pijn met 3, of 4, of 10…
Het is dus niet de wekker die de pijn veroorzaakt maar het negeren van de wekker. Als je dit principe kent en wilt omarmen ligt de weg naar emotionele flexibiliteit voor je open.

Zes stappen

De weg naar emotionele flexibiliteit kun je globaal onderbrengen in zes stappen.

Stap één: Gewaarworden

Het begint bij het je gewaarworden van een emotie of gedachte die je aan het ontwijken bent. Vaak ben je je hier niet eens van bewust.
Hoe groter jouw verbod op een bepaalde emotie of hoe dieper geworteld jouw negatieve overtuiging, des te lastiger is het om je te realiseren dat je er tegen aan het vechten bent.

Stap twee: Definiëren

Nu jij jouw belemmerende emotie hebt ontdekt kun je haar gaan definiëren. Hoe nauwkeuriger en genuanceerder je jouw gemoedstoestand beschrijft hoe beter.
Zeggen “Ik ben bang” is zó algemeen, dat het je weinig vertelt over je ware gevoel. Er zijn talloze soorten angst en faalangst is iets totaal anders dan doodsangst of bindingsangst.
Door je emotie zoveel mogelijk te nuanceren maak je het gemakkelijker om de juiste keuzes te maken, prioriteiten te stellen of hulp te vragen.

Stap drie: Uitvergroten

Vervolgens kijk je jouw verboden emotie diep in de ogen. Je vergroot haar uit door haar te spelen of helemaal uit te schrijven.
Door elk facet van je gevoel uit te diepen en zelfs lekker te overdrijven, neem je afstand van je emotie. Je pakt als het ware controle over de emotie in plaats van de emotie over jou.

Stap vier: Loslaten

Dankzij dit emotiewerk kun je jouw negatieve oordeel loslaten. Dat gebeurt eigenlijk vanzelf, omdat je bijvoorbeeld in de lach schiet bij het spelen van jouw verboden emotie.
En daarmee creëer je ruimte voor de positieve kwaliteit van dit oorspronkelijk zo pijnlijke gevoel.

Stap vijf: In beweging komen

De emotie in haar pure vorm zet jou in een bepaalde beweging, zij roept je op tot een bepaald gedrag.
En achteraf zul je zien dat dit precies het gedrag was dat nodig was in jouw specifieke situatie.

Stap zes: Duurzaam Veranderen

Door dit emotiewerk te herhalen met alle emoties waar jij een verbod op hebt, zal jouw leven ten positieve veranderen.
Je zult stapje voor stapje dichter bij jezelf komen en jouw eigen weg gaan.

Hoe vind ik mijn eigen weg?

Om met emotionele flexibiliteit jouw eigen weg te volgen is er één ding van groot belang. Je moet weten wat jouw belangrijkste waarden zijn in het leven. Die waarden maken dat jij elke keuze met de juiste intentie maakt.

De emotie duwt je in de juiste richting maar jouw intentie maakt hem authentiek.

Waardevolle keuze?

Dit laat zich het beste illustreren met een voorbeeld:

Stel, je komt na een lange treinreis aan op het station en je hebt trek. Jouw hongergevoel zet jou er toe aan om iets te eten, maakt niet uit wàt.

Als voor jou een belangrijke waarde is om er een gezonde levensstijl op na te houden, zul je er weinig moeite mee hebben om de snackbar op het station voorbij te lopen en even verderop een gezonde fruitshake te halen.

Waardevolle keuze?

Is die gezonde levensstijl echter géén diepgewortelde waarde voor jou, dan is de kans groot dat jij je honger stilt bij die eerste de beste snackbar.

Je hebt geluisterd naar je emotie, maar door een ontbrekende intentie maak je een minder gezonde keuze.

Dus… wat zijn jouw belangrijkste waarden in het leven?

Niet alleen jij, ook je omgeving heeft baat bij jouw emotionele flexibiliteit!

Emotionele flexibiliteit stelt je in staat keuzes te maken die passen bij wie jij bent of graag wilt zijn. Dit leidt er uiteindelijk toe dat je vitaler, succesvoller en charismatischer wordt. Je krijgt weer zin in het leven en het leven geeft je meer zin!

Emotionele flexibiliteit levert echter niet alleen iets op voor jezelf…
Als jij het leven leidt dat bij je past en daar vervulling uithaalt, dan straalt dat direct af op je omgeving.
Je wordt meer gezien en vormt een inspiratie voor anderen.

Geven of Nemen?

Ik ben ervan overtuigd dat wanneer iedereen zou leven volgens zijn of haar diepste waarden, verlangens en drijfveren, de wereld meer in balans zou zijn.
Wij zijn als mensheid één groot organisme en ieder van ons is als een cel in dit lichaam: elk met een unieke specifieke rol. Het is onze verantwoordelijkheid om op zoek te gaan naar die specifieke rol en daarnaar te leven.

Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn: je bedenkt wat je het allerliefste doet en maakt hier je werk van. En op die manier draag je het meeste bij aan het grote geheel.

En toch geloof ik dat het zo simpel is. Beangstigend eenvoudig. En tegelijkertijd de grootste uitdaging van het leven… antwoorden vinden op die grote existentiële vragen:

“Wie ben ik? En wat doe ik hier?”

Heb jij antwoorden voor jezelf gevonden? Dan vind ik het leuk als je ze deelt in een reactie onder dit blogbericht.

Met mijn gratis basis-toolkit kun je zelf aan de slag met de zes stappen naar emotionele flexibiliteit. Download hem op hier.
In haar recente boek Emotionele Flexibiliteit bevestigt Susan David, professor in de psychologie aan Harvard, eigenlijk wat Marinus Knoope in 2009 al uiteenzette in zijn boek De Ontknooping. De essentie van mijn bedrijf weerspiegelt dit gedachtegoed.

Geef een reactie